teisipäev, 19. veebruar 2013

Lühhike öppetus ehk marratonimehhe 10 käsku!

Pühapäeval jäi asi vormistamata, sest ette pandud eesmärgi täitmisest jäi puudu 1.20,7 ehk 80,7 sekundit ehk ca 1,3 sekundit iga raja kilomeetri kohta. Enne kui selle-aastane TM vajub ajaloo hämarusse ja üleeile toimunud üksikasjad hakkavad segunema eelmiste maratonide mälestuskildudega, tahan selle postitusega teha valmis väikese spikri, mis peaks olema nö kohustuslik kirjandus neile, kes tulevikus on minemas Eesti suurimale suusapeole tulemust tegema.

Kindlasti on olemas veel mitmeid ja paremaidki vahendeid sõiduaja kärpimiseks, aga sinna professionaalsete harrastajate - ehk siis tablettide, lumelaagrite, spetsiaalsete treeningplaanide - maailma pole tahtmistki siseneda. Koostan selle spikri oma vaatenurgast tulenevalt ja see peaks olema abiks pigem neile, kelle eesmärgiks on pääseda Tartu maratonil näiteks 500 või 1000 sisse, sõita üle mingi varem alistamata rajajoon, olgu selleks siis 4h või 3:30!
Mis jook on Toko, mis jook on Fischer?
Suusaprofessor pühapäeval TM-i raja ääres.
Foto Kristjan Teedema, Postimees/Scanpix.
1. Ettevalmistaval perioodil ehk sügisesel põhjaladumisel ja talvisel erialasel treeningul ei taha pikemalt peatuda, eks iga vähegi endale eesmärke seadev harrastaja treenibki just nii palju, kui pere ja töö kõrvalt aega leiab. Selline aasta keskmine 365 tundi aastas ehk 30 tundi kuus peaks olema optimaalne treeningu maht, et ennast aastaringselt vormis hoida. Kui suvel sobib selleks ideaalselt ka rattasõit, siis sügisesel perioodil peab sisse tulema ka jooksu, imitatsiooni ja rull-suuska. Viimastel nädalatel on soovitav mõni Estoloppeti maraton (soovitavalt Alutaguse) ära paugutada, saab lõõrid lahti ja väikese teadmise iseenda valmisolekust!

2. Viimase maratonieelse nädala tegemistest sai ca nädal tagasi kirjutatud, oluline on rohkem puhata ja vältida nö viimase võtmist. Viimasel nädalal toob puhkus rohkem kasu kui treening!

3. Eelmisel päeval söö ja joo nagu loom, unusta kehakaal. Söögiks siis ikka pasta ja joogiks mineraalvesi (Borjomi, Essentuki). Maratonihommikul peab olema tunne, et enam ei lähe grammigi sööki sisse, aga söö ikka, aja jõuga sisse. Ise valin hommikuks eriti meeldiva toidu (mõni plaadikook, pannkook, sel korral Eesti Pagari kaeraküpsis jõhvikatega). Rajal olles kulutad 4 tunniga tavapäraselt 48 tunni jooksul kuluva energiakoguse ja see vajab ette laadimist. Rajal sekundeid taga ajades ei ole aega süüa!

4. Kui sa ise suuski ei määri, osta teenust! Aga uuri täpselt tegijate tausta, ürita määrijatele oma suusa kohta võimalikult palju infot anda - paine, õige pidamisala pikkus, libisemise iseärasused jne. Hea, kui laseksid samadel tegijatel oma suusa teha ka Alutaguse maratoniks, siis saad seal välja tulnud võimalikud vead Tartu sõiduks elimineerida. Mida rohkem on määrijal suusa ja sinu enda kohta teada, seda parem sinu suusk saab!

5. Riietuse koha pealt panin mina vähemasti pühapäeval puusse. Kuigi olin hooaja kulgedes pidevalt seljasoleva kogust vähendanud, siis miskipärast riietusin üleeile nii, nagu oleks olnud stardis -10 ja jahedam. Tegelikult ju lubaski sellist ilma ja eks ma seetõttu ka niimoodi hommikul kell 5:15 riietusin. Kohapeal läks aga juba nii kiireks, et sellise väikse asja peale enam mõte ei liikunud. Stardis seistes peab külm olema, mul oli seistes paras, hiljem rajal juba kuum. Trennis ei saa õiget riietust testida, seda tuleb teha siis, kui pulss on 2h punases!
Neegril ei hakka kunagi kuum! Foto Aldo Luud, Õhtuleht/Scanpix.
6. Kuna stardikoha saad üldjuhul eelmise või siis üle-eelmise aasta koha järgi, siis sellega ei ole midagi teha. Aga ole maratonihommikul Tehvandil ca kell 8:15 oma koridori juures kohal. Ainult nii saad oma suusad oma stardikoridori esiritta ja võidad korraga mitte sekundeid, vaid lausa minuteid! Startisin üleeile ise oma 701-1000 koridori esireast ja juba Valga maantee ületusel olin ca 500 sees!
TM stardikoridorid 2013, foto Karli Saul / Scanpix.
7. Sõidutaktika ehk energia jagamine 63 kilomeetri peale. Siin on minu tagashoidlikule arvamusele tuginedes kaks taktikat - "sillad põlema" või "tark ei torma". Õige taktika valik sõltub suuresti ilmast (loe: rajaoludest), üleeile olid mõlemad taktikad võrdsed ja valik sõltus sõitjast. Värske lumega raja puhul ei pääse hiljem tagant tulema, sest ainult üks rada hõõrutakse libisema, üleeilse ilmaga oli ka mõni rada libedam kui teine, aga see vahe ei olnud nii hull, kui näiteks Alutagusel.
Ma ise läksin üleeile sildu põletama, seda soodustas hea õnn stardikoha valikul, ülihästi libisenud suusk ja usk oma sügisesse ettevalmistusse. Olin kindel, et suudan alguse paugutamisest taastuda ja peaaegu nii ka läks. Kui vaadata ühte ülihead analüüsivahendit, mille koostas Myttajate nimeline kollektiiv, suur aitähh neile!, sisestada sinna minu ja peakonkurendi nimi, siis on näha, et tegelikult jõudsin Matu TP-ks just sellele kohale, millega ka lõpetasin. Peakonkurent aga vajus Matult alates vaikselt tahapoole. PS! Palu punkti koha peal on tabelis viga, kuna sealt on puudu ca 100 läbija ajad. Aga just peale Palust või isegi veel Hellenurmes, kui oleksin pidanud asja ära vormistama, hakkasin liiga kiirele algusele lõivu maksma ja nii ta seekord läks!
Kuigi see jääbki tegelikult teadmata, milliseks oleks lõpptulemus kujunenud siis, kui oleksin alustanud tasa ja targu, siis usun, et ma poleks lõpuks nii ette jõudnud. Lihtsam on pundist pudeneda kui pundist punti järgi minna!
Sillad põlema!!! Foto Karli Saul, Scanpix.
 8. Sõiduaegse toitumise koha pealt olen teatavasti eriarvamusel enamiku teiste sõitjatega, nimelt mina ei tarbi juba 3 aastat põhimõtteliselt neid nn spordigeele. Usun, et paljude pühapäeval rajal viibinute jaoks avanes enne iga TP-d ikka masendav vaatepilt sellest, millises ulatuses prügistatakse. Rada oli paksult täis geelipakke ja mina sõitsin seal 400-nda koha peal. Tagapool olevat mitu korda hullem olnud. Aga see selleks, äkki ükskord algab aega...
Usun, et oma jootmistiimi palumine-palkamine sind rajale abistama säästab kokku enam kui minuti jagu sõiduaega, kui mitte rohkem. Kui peale Tamsalu untsu läinud maratoni lõin korraks kogu kupatusele käega ja vallandasin ka oma TM-iks kaubeldud abilise, siis üritasin teda peale Alutaguse õnnestumist tagasi kaubelda, aga oli juba hilja, mehel olid juba muud plaanid tehtud ja nii pidin ise hakkama saama.
Jootmis- ja toitmissüsteem on tegelikult lihtne - abilin(s)e(d) peaks jõudma sind igasse TP-sse jootma-söötma. Kindlasti tuleb kokkuleppida jootmine enne TP-d, sest kui juhuslikult (ummikud, misiganes) abilist enne TP-d kohal pole, saad leppida TP-st pakutavaga. Jootmine peab toimuma laugel laskumisel ja kahe abilise puhul annab esimene sulle geeli või muu söögi, teine abiline ca 50m hiljem pudeliga (nt Jänksi shake on hea pudel) joogi. Geelipaki viskad teise abilise juurde, pudeli otsib ka avitaja hiljem ära. Peale toitumist saad TP-st läbi sahistada, vältides sealset risti-rästi liikumist ja võtad kümneid skalpe.
Mustikasupi pajad Vasaloppet'i Mangsbodarna TP-s,
autori foto aastast 2012.

9. Raja trajektoori valik oli ka üleeile, vaatamata väga libedale rajale, äärmiselt tähtis. Kui juba liidrid ees kõik nurgad sirgeks lõikavad, siis pead ka sina seda tegema. Mitmel puhul sain üleeile enne suuremat kurvi juba varen nö õige raja peale minnes paarist-kolmest konkurendist mööda, kes märkasid pööret liiga hilja. Samas astusin ka ise mitu korda sama reha otsa ja hävisin.
Need mehed teavad, kuidas rada lõigata ja õige positsioon
kätte võita! Foto Karli Saul, Scanpix.
10. Leia endale rajal sihtmärk, keda taga ajada. Minul oli heaks valguskiireks Eveli Saue oma kollase numbriga. Tõusudel liikus ta küll eest ära, aga laskumistel kukkusin talle jälle sappa. Kui Eveli maha jäi, leidsin kohe uue saaklooma jne. Kogu sõidu ajal peab olema ora seal kohas, et mitte hetke olukorraga leppida ja sobivasse punti loksuma jääda.
Kui kunagi päriti ühe kuulsa kossumehe käest, et mis talle
naiste korvpallis meeldib, vastuseks tuli, et meeldivad mängijad!
Ka suusatamine on tore ala, pildil naiste võitja Sandra Hansson.
Foto Karli Saul, Scanpix.
Vist saigi kõik! Ise panin üleeile täiega mööda kahe ülaltoodud punktiga (5 ja 8), natuke mööda läks veel kahega (2 ja 7). Ja sinna ei läinud mitte see puudu jäänud 1:20, vaid ikka rohkem väärtuslikku aega!
Inimene õpib kogu elu, aga kas mul sellest enam kasu on. Otsustasin ju harrastustippspordist loobuda!?!

1. Alguses tuleb juba põletama hakata ja jootjast on väga suur abi. Vähemalt, kui rihtida kohta 100 sisse. Mujal ei ole minu arust suurt tähtsust. Mina tarvitasin kaks geeli, ühe stardis ja teise Kuutse TP-s. Süüa nagu loom...sellega pole päris nõus. Kaks aastat tagasi sai liiga palju pugitud. Alles esmaspäeva lõunaks hakkas kõht uuesti tühjaks minema.

eero

VastaKustuta
  2. Ma küll ei tea miks ma varem TM selle peale polnud tulnud aga esimene purk CC Kuutsemäel ning teine Palul eriti just Palul saadud CC lõid ikka sellise hoo üles lõpuks et oleks võinud veel u.10km mööda neid lõpu sihte kühveldada.Igatahes tundus,et energiat jäi ülegi.

I"AK"P.

3. I"AK"P, mis on CC? Proovisin küll pool tundi nime dešiffida ja CC-le vasteid leida, aga tulutult. Käisin hoopis jooksmas, 12km läks vist TM-i HC (hüperkompensatsiooni) toel ikka väge kergelt, tempoks 5:57!!!

VastaKustuta
  4. Ma ei tea, mida I"AK"P täpselt mõtles, aga pakun, et CC tähendab tihti Coca Colat :)

5. Kui nii, siis pean ennast maapõhja vanduma. Olen ju varasematel kestvusvõistlustel (IM, Jala100) seda rüübet kasutanud (küll RC Cola nime all) ja see on abiks olnud. Ja kui ta ütleb, et purk CC-d, siis nagu sobiks ju!

Äkki tõesti? Siis võiks ju selle mõttetu kohvipunkti viia umbes Palu ja Hellenurme vahele ja seal kokat pakkuda - point missugune. Olen ise oma korraldatavatel üritustel koka kui joogi ammu menüüse võtnud ja just distantsi lõpuosas, rahvale meeldib, järelikult on kasu!

VastaKustuta
  6. Ei julgenud siin mingit reklaami teha kuid Coca-Colaga oli tegemist jah.Elmise aasta Haanja Suusa 100-l tõi RC kola mind 15km enne finisit jälle "elavate" hulka tagasi.

I"AK"P e.nr 53

7. Birkel pakutakse CC-d kogu distantsi vältel mitmeid kordi (esimest korda vist poolel maal). Kahjuks oli see juba üpris tahkestunud, kui ma seda maitsesin.

eero

VastaKustuta
  8. Kas gaas komplikatsioone ei tekita kehas? Või loksutatakse gaas enne välja?

9. Ain--Ivar, kui saladus pole, siis mida libisemiseks alla panid? Ka teiste, kellel hästi libises, info oleks kasuks. Ise määrisin Swixi sinise HF peale Rex-i 245 pulbri. Kuuse struktuur otsa. Kõik laskumised tõugati keppidest;((((( Väga tuim lipe seekord.
    Tulemus ise oli ok, kui arvestada kaptust võitjale ca 40 min.

VastaKustuta
  10. Heiki, nii imelik kui see ka ei ole, ei mingeid gaase. Oma esimese IronMan'i maratoni ajal jõin mingi 1,5l koolat, eelmisel aastal Kopis ka viimased paar tundi puhta koola pealt. Võtsin TP laualt poole liitrise Red Bulli topsi, valasin seal sees olnud tilga maha ja täitsin ääreni koolaga. Ja siis rajale.

Nii mul kui meie pühapäevastel klientidel oli punase Toko HF Tribloc'i peal Toko Jetstream punane pulber. Ei mingit lisastruktuuri ja mina olin see, kes teisi pidevalt keppidest lükkas...

11. Pole viitsinud teie duelli kõikidesse nüansidesse süveneda, aga minumeelest ei olnud see siiski päris võrdsetele alustel. Selle edu millega Pullerits sind võitis , sai ta kätte oma parema stardipositsiooniga. Erapooletul hinnagul, arvan et tegelikult olid sina sellel päevalt tibakene parem. Samas muidugi võimalik, et ka Pulleritusl oleks veel midagi varusk olnud. Kahjuks seda me teada ei saagi.Aga tubli sõit ikka. Muide mind üllatab see ,et kas sa jooksu distantsidel üldse ei pinguta? Suusatamises on sinu kiirused minu jaoks müstilisised, samas jooksmises olen ma vaatamata oma ligi 100 kilosele kerele siiski alla 4 tunni mees ja plaanin suvel üritada joosta alla 3:30 ne

VastaKustuta
  12. Õige, pigem emapiimaga kaasa antud, klassikaline suusatehnika on sinu küsimuse vastuseks. Ma saan paljude sõprade-konkurentide käest jooksus ja rattas kotti, aga suusas neid võidan. Sama on ujumisega. Mis on noores põlves omandatud, seda enam hiljem ei unusta.

Ja maratonis pole seni julgenud veel oma potentsiaali avada, trennis olen küll teinud 20km otsasid 5:30 tempoga, aga kas ma sellise valuga ka 42,2 ära kestaks, pole proovinud. Ilmselt sel aastal proovin ära!!!

13. Geelide osas õige. Sel aastal ei söönud ühtegi ning aeg paranes ca 30 minutit...
    Eelmise päeva laadimise osas olen ise kogenud ülelaadimist, laadida tuleks kaks viimast päeva ning vastavalt varasematele kogemustele nii kuis sobib.

Olen läinud maratoni jooksma ka hommikuse 1-2 banaaniga (ning elektrolüütide ja glükoosiga jook sinna juurde), toimis suurepäraselt.
    Oluline on proovida erinevat ning jääda antud oludes sobivaima juurde.

Pasta ei ole mingi "must" ning rammusad õhtused koogid ammugi mitte.

Kõige suurem ämber oli kui hommikul joogipulbrid sassi ajasin ning valgujoogi enne starti sisse tõmbasin. Sellise laksu järel võid rahulikult jooksu asemel jalutama asuda.

VastaKustuta
  14. Kas see ei ole kõik mitte väga individuaalne-mis toitumist, joomist, taastumist, laadimist ja muid 'pisiasju' puudutab?

15. Kindlasti on see individuaalne, igaüks teab ju ise, mida ja palju tarbida. Olen ise läbinud 15 TM-i, 13 jooksumaratoni, lugematu arv rattamaratone, triatlone ja mida kõike veel.

See, mis ma siin välja käin, on soovitus minu kogemuse baasil ja usun, et see kogemus on ikka väga suur! Muidugi võib igaüks ise proovida ja õppida oma vigadest, aga milleks?

VastaKustuta
  16. Aga doktorihärra. Ma olen niiöelda poolel teel püha tõe juurde geelitarbimatuse osas ja küsin nõu. Et üldiselt saan isegi ilma geelideta ja TPdeta hakkama aga vahest tuleb haamer ikka tasku, et mis siis nagu soovituslik käitumine oleks? Just selleks puhuks on mul alati granaadike geelipaki näol tagataskus. Kui sellest ka veel lahti saaks...

17. p.5. jaoks tuleks õppida interpreteerima EMHI jt ennustusi-alates veebruari keskpaigast tuleb neisse kindel ja igal aastal uuesti korduv anomaalia.

Stardi LF08,SF60,pidamiseks flooriga 0..-3,selgelt üle platsi suusk (Visu) :)

VastaKustuta
  18. Dr, te pagas on vastuvaidlematult suur. Aga just see ongi asjaolu, miks te saate nii nagu teie teete. Need, kelle taust ei ole samasugune, saavad väga üldiselt neid soovitusi kasutada.

19. Miks geeli vastane ?

20. Geelide tarbimine/mittetarbimine on usu teema ja "miks" küsimused siia ei sobi.

VastaKustuta
  21. Mis siin ikka uskuda. Treenitud inimene saab 3-4 tundi pingutust tehtud ka ilma geelideta.
    Ise nii treenitud ei ole, võtsin ühe geeli Andes, teise Palul. Tundus, et aitas. Aga süüa küll rajal mõtet pole, oled enne finišis, kui toit seedima jõuab hakata. Geel on teine asi, see põrutab otse lihasesse :)

22. Ivari soovil panen "moluvihiku" kommentaari ka siia:
    Toitumine on nagu minu taustajõududelt copy/paste, kasutan juba aastaid Jänksi pudeleid ja geeli saan veidi varem spets pudeliga. Geel on ka üks oluline toit rajal, sest sealt saab kiirelt energiat, esimeses pooles batoonid. Jänksi pudel ei tohi olla ääreni täis, nagunii ei suuda kõike ära juua ja hoo pealt on püüda raske, pritsib üle. Geeli pudel peab eelnevalt olema põues soojas, mitte pool tundi käes, muidu hangub ära ja ei tule välja. Eelmise päeva õgimisega pole nõus, sest süsivesikuid ei saa üle laadida, Borjomi on küll täkkesse. Kõik muu on abiks algajatele. Kui tahad võidusõidust naudingut saada tee enne ikka trenni ka, matkama võib minna normaalse füüsilise ettevalmistusega tegelane ilma ettevalmistuseta ka.

VastaKustuta
  23. Ei soovita ka eelmise päeval looma moodi söömist. Seda sellepärast, et keskmine toidu teekonnast avausest-avauseni on umbes 30-40h olevalt toidust. Seega on seedimine alles poolepeal, kui te maratoni sõidate. Soovitavalt siis hakata varem pihta 2-3 päeva puuviljadega, pasta jne. Ja NB! Oluline on siiski süüa ka proteiine (valke), sest rajal toimub lihaste lõhkumine (iga trenn lõhub lihaseid ja asemele ehitatakse vastupidavamad) ja lihaste taastumiseks on vaja valke.

Vigurvändale - see ülelaadimine ei ole selles suhtes ülelaadimine, et sa suudad ületada mingit 100% süsivesikute hulka lihases vaid ülelaadimine lihase tavalisest olekust. Olenevalt inimese dieedist ja söömisharjumustest (kas rohkem süsivesikuid, valke või rasvu) saab suurendada lihastes olevate süsivesikute kogust. Kui juba enne oli high-carbo dieet, siis erilist efekti ei anna. Aga inimesed, kes tegelvad näiteks rohkem jõusaaliga (rohkem proteiine) või jälgivad kas või Atkinsi dieeti, kuis süsivesikute hulk on alla toodud, siis laed sa tavalisest olekust üle.

Andke andeks kõik kirjavead. Ei viitsi üle lugeda :)

VastaKustuta
  24. Oops, nii palju on tegemist ja laupäeval ka suusasada tulekul. Üritan üleskerkinud küsimustele järjekorras vastata:

Geelivastaseks hakkasin peale prügimäe avastamist Rõuge rattamaratoni järel vist 2010 või 2011 aastal. Ka siin blogis võib leida postituse üleskutsega mitte prügistada.

Esialgu asendasin geeli meega (mesi + veidi vett geelipudelisse), kuid ühel hetkel loobusin sellestki - enam ei olnud vaja, organism harjus ilma hakkama saama. Nüüd olen ka vedelikutarbimisega ennast üha edasi harjutanud, kui suusatrennis joon küll lonksu iga 30min tagant, siis näiteks jooksutrennis teen 1,5h ilma joomata - saan hakkama.

See viimase päeva õgimine on individuaalne, mõni seedib toitu mitu päeva jne. Aga olen igasugu pikki asju (6-12h) teinud ja mulle see eelmise päeva õgimine sobib. Kuigi pean oma organismi eripära tõttu olema nö kaalujälgija, siis maratoni-eelsel päeval unustan kõik keelud!!!

VastaKustuta
  25. Vaadake, kui suusataja kõrvetab 1,5 h MLPS juures ( enam- vähemanaeroobne lävi), siis on " paak" tühi. Fakt, millel pole uskumiste ja muu posimisega miskit pistmist. Ka Holdeni haamripoisid, mis sunnivad tempot mingis lōigus alla vōtma, on tegelikult energianälg. Aeroobselt, ehk puhtalt rasvade ainevahetuse pealt, vōid tiksuda pikalt ilma tankimata. Kui oled treenitud, on ka see tempo paljude jaoks ulme. Kui aga tahad TM sõita keskmise kiirusega 20 km/h , siis söömata joomata unustage see ära!

26. Jah, sel aastal tuli veidi alla 20km/h, aga ainult ilma söömata. Jõin igas punktis ja korralikult. Siin käib jutt ikka sellest harrastajate väele suunatud geelimüüjate pressingust, et ca 15 ühikut on vaja endale TM ajal (OK 2h enne ja 1h pärast) sisse ajada, muidu pole mõtet peale minnagi.

Seda arvamust on vaja muuta, et geel aitab sind edasi. Sitta ta aitab, kui trenni pole tehtud!!!

Kui minult keegi küsib, et mis aitab krampide vastu, siis minu stampvastus on, et aitab TRENN! Igasugu muud vahendid (magneesium, geel, jne) leevendavad või lükkavad vaid veidi krampe edasi, aga trenn on see, mis aitab neid vältida. Mul endal ei ole viimase paari aasta jooksul krampe esinenud.

VastaKustuta
  27. Sõidan nn. tavalisi Estoloppet maratone, keskmine pulss 180 ligi, aeg üldiselt 2:15-2:30. Ei ole kordagi süüa või geeli tarbinud ega end kuidagi nõrgana tundnud, alati on värskepoolne olemine jäänud. Mõned lonksud jooki TPdes küll tehtud. Nii et see 1,5h ja "paak tühi" ei pea küll paika. Kehamassiindeks 21, ehk kergem keskmine.

28. Eri autorid on väitnud, et "paak tühi" ehk siis keha siseste glükogeenivarude lõppemise hetk on 1,5-2,5h peale pingutuse algust. Aga see on individuaalne. Enda mälusse on jäänud ikka see 2,5h, ehk siis niikaua peaks iga vähegi treenitud tegelane ilma lisadeta ära kestma!

29. Teema püstituse olulisem osa igamehe individuaalsest võimekusest ilma söömata sõita, on pigem see trassi risustamise aspekt.. Eriti hull on see rattaüritustel (TRM). Elan ise trassi ääres ja näen, mis toimub. Ajab vihale see risustamine väljaspool TP- sid. Ise manustan suusatades korduvkasutusega minipudelist süüa. Maha ei viska midagi. Päris ilma lisatankimiseta läheb kõht ikka vâga tühjaks, ehkki selleaastane TM oli suuresti paaristõukesõit. Pulss 162/176. Aja sain 3.20. kanti. Kui lausa minuteid protokollis püüda. Siis peaks ilmselt keegi omadest juua andma; TP-des läks ikka mitu rongi mööda. Aga tore sõit oli!
    Ja veelkord- hingega spordimehed, palun ärge risustage kodukamarat!

Ataman

VastaKustuta
  30. kui on üks jootja, siis saab kõige paremini nii, et geel+kuum/soe jook jänksi puudelisse, rohkem jooki ja vähem geeli, kokku ca kolmveerand pudelit -> loksutada. 4-5-6 stoppi ja sellest peaks piisama. vajadusel saab TPdest juua juurde võtta. Ideaalis oma pudel ka seljas, va kui on -20, siis pole selle külma joogiga midagi teha.

31. Sellel lehel on üsna põhjalikult (ja tundub, et paika pidavalt) kõik sporditoitumisega seotu uuringutele ja kogemustele põhinevalt lahti seletatud: http://www.cptips.com/xtocdet.htm#nutri
    Enda kogemus on, et kõrgel intensiivsusel võisteldes tuleb süsivesikuid regulaarselt laadida, see aitab haamrit edasi lükata. Aga ei ole suurt vahet, kas see on tootja geel või maasikamoos või meevesi või mustikakissell või magusad küpsised. Ainus tõestatud toimet omav lubatud abivahend on ülalmainitud lehe järelduste kohaselt kofeiin.